Po co miastu było ładnie wykończone otoczenie rzeki?
To nie była inicjatywa miasta. Przynajmniej nie do końca.
W 1901 roku w Wiedniu Rada Państwa uchwaliła ustawę przewidującą rozwój transportu wodnego na terenie monarchii. W planach było utworzenie z Krakowa ważnego węzła komunikacyjnego. Wymarzono sobie połączenie wodne Dunaj – Wisła i Wisła – Dniestr.
Co zrealizowano z tego wielkiego planu?
Krakowskie bulwary. W zasadzie wybrzeża wiślane ujęte w monumentalne mury oporowe, wykończone w stylistyce łączącej wpływy historyzmu i modernizmu.
(uff, dużo Mądrych Słów w jednym zdaniu…)
Plany były ogromne, a wyszło jak wyszło 😉 Jedynym zrealizowanym elementem wielkiego planu połączenia wodnego Krakowa z Wiedniem były właśnie nasze bulwary.
😀
Wykonano je na początku XX wieku. Daty jakie znalazłam to 1907 – rozpoczęcie budowy, oraz 1911-1912 – główny etap realizacji. Projekt techniczny wykonał inż. Roman Ingarden. Wykonał on w Krakowie jeszcze jeden projekt związany z wodą, czyli wodociągi krakowskie. Pokażę Wam innym razem 🙂
Ciekawa Krakowa Klaudia pozdrawia